Dzień strażaka w bibliotece
Powrót do szkoły po przerwie majowej uczennice i uczniowie klas drugich rozpoczęli od spotkania w bibliotece w ramach wydarzenia „Strażaczki i strażacy czytają”.
Klasa II a wysłuchała bajki Walta Disney'a „Pali się!”, którą przeczytali Michał Hoppe oraz Łukasz Podgórski. Natomiast klasa II b zaznajomiła się z kolejną zagadką detektywistyczną z serii przygód Mai i Lassego - „Tajemnica pożarów”, której rozdziały przeczytali Krystian Krajewski oraz Paweł Piesik.
Strażacy po czytaniu opowiedzieli o swojej pracy, pokazali sprzęt strażacki, odpowiadali na pytania dzieci. Mogliśmy posłuchać o różnicach między ochotniczą strażą pożarną, a państwową, czy strażacy rzeczywiście ratują małe kotki z drzew (czy dzieje się to może tylko w bajkach?) oraz jakie warunki trzeba spełnić, aby wstąpić do Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej.
Nie lada atrakcją okazała się możliwość przymierzenia hełmów strażackich, a także prezentacja sprzętu ratowniczego znajdującego się na wyposażeniu samochodu strażackiego. Na zakończenie spotkania strażacy przekazali na ręce wychowawczyń i dzieci dyplomy oraz słodkie upominki.
Dzień ten był nie tylko niespodzianką dla najmłodszych, ale również dla samych strażaków, bo to właśnie 4 maja obchodzą swoje święto – Dzień Strażaka. Dodatkowo, dyrektor szkoły, Marek Sass, podzielił się ciekawostką historyczną, że strażacy z naszych okolic już ponad 100 lat temu uczestniczyli w podobnych wydarzeniach, czytając, organizując kabarety dla lokalnej społeczności.
Cieszymy się, że mogliśmy kontynuować tę tradycję. Dziękujemy strażakom za dzień pełen wrażeń i życzmy bezpiecznej służby oraz zawsze szczęśliwych powrotów z akcji.
Z bibliotekarskim pozdrowieniem,
Joanna Piesik
część zdjęć – dzięki uprzejmości pani Lucyny Zdanowskiej z Urzędu Gminy w Gostycynie
55
Apele z okazji Święta Konstytucji 3 maja
Społeczność szkolna Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Gostycynie uczciła 232. rocznicę ustanowienia Konstytucji 3 maja.
Były odświętne stroje, kotyliony, flagi oraz odśpiewanie pieśni patriotycznych.
Dyrektor Szkoły, Marek Sass, przypomniał jak istotny był dokumnet z 1791 roku. Umowa społeczna między rządzonymi a rządzącymi była pierwszą konstytucją w Europie, najważniejszym dokumentem w demokratycznym państwie.
- "Uczmy się cieszyć z naszych świąt i naszą historią. Bądźmy dumni z tego, że jesteśmy Polakami" - zaznaczył Dyrektor.
Apel był również okazją do rozstrzygnięcia quizu historycznego przygotowanego przez nauczycielkę historii, Izabelę Glamę. Zadania konkursowe rozwiązało prawie 2/3 wszystkich uczniów - konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, a samo losowanie szczęśliwych kuponów wzbudziło sporo emocji.
Grtaulujemy Wszystkim, którym się poszczęściło.
Joanna Piesik
O dawnych rycerzach i ich siedzibach...
W czwartek, 27 kwietnia, w ramach zajęć z edukacji regionalnej uczniowie klas piątych uczestniczyli w spotkaniu z Panem Patrykiem Banasiakiem z Kujawsko – Pomorskiego Centrum Dziedzictwa w Toruniu. Nasz gość opowiadał o kulturze średniowiecza. Skupił się na często pomijanym temacie jakim są siedziby rycerskie. Omówił to zagadnienie na przykładach siedlisk rycerskich z terenu naszego województwa. Z ogromnym zainteresowaniem wysłuchaliśmy również aktualnych ustaleń dotyczących grodziska nam najbliższego, a mianowicie gostycyńskiego „Burchatu”. Nauczyciele uczący historii w naszej szkole już się umówili z uczniami, iż w czerwcu zorganizują wyprawę na to grodzisko, aby na miejscu skonfrontować wiadomości uzyskane podczas bardzo interesującego spotkania z Panem Patrykiem.
Marek Sass
2
Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom”
Hydronetka, brygadier, MDP, wąż tłoczny czy drabina nasadkowa – między innymi takie pojęcia były do rozszyfrowania podczas Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom” który odbył się 25.04.2023 r. w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Gostycynie.
Konkurs przeprowadził Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Tucholi Arkadiusz Kroll, w asyście starszego strażaka Łukasza Podgórskiego.
Naszą Szkołę reprezentowało 10 osób.
Turniej podzielony był na dwie kategorie klasowe: 1-4 oraz 5-8.
W trakcie pierwszego etapu uczennice i uczniowie mieli za zadanie rozwiązać test wiedzy. Jego wyniki wyłoniły po 3 osoby z każdej kategorii wiekowej. To one przeszły do następnego, ustnego etapu.
W klasach 1-4 najlepiej odpowiadali:
- Zuzanna Napiontek z klasy IV a, która zajęła 1. miejsce i zakwalifikowała się do etapu powiatowego,
- Norbert Giłka z klasy III a, który zajął 2. miejsce,
- Filip Kudliński z klasy III b, który zajął 3. miejsce.
W klasach 5-8 dwa pierwsze miejsca na podium przypadły uczniom klas ósmych ze szkoły z Pruszcza, natomiast miejsce 3. zajął reprezentant naszej szkoły – Wojciech Krajewski, uczeń klasy VI b.
Nagrody wszystkim uczestniczkom i uczestnikom wręczył Wójt Gminy Gostycyn Ireneusz Kucharski.
Joanna Piesik
7
Strażaczki i Strażacy czytają - zaproszenie
Gminna Biblioteka Publiczna we współpracy z Biblioteką Szkolną serdecznie zapraszają Uczennice i Uczniów klas 2 wraz z Wychowawczyniami na wydarzenie pt. "Strażaczki i strażacy czytają".
Wspólnie poświętujmy Dzień Strażaka.
Z bibliotekarskim pozdrowieniem,
Joanna Piesik
Talenty mile widziane
Czy wśród uczennic i uczniów ze szkoły w Gostycynie ukrywają się talenty?
Wierzymy, że tak!
Dlatego z nieskrywaną radością informujemy, że poszukujemy uczestniczki i uczestników do 9. już edycji szkolnego "Mam Talent".
Szczegóły na plakacie.
Do zobaczenia,
Roma Żmudzka
LIGA MISTRZÓW GEOGRAFII - ZESTAW 7
Więcej informacji w pliku poniżej:
SPOTKANIA Z PSYCHODIETETYKIEM
13 kwietnia 2023 roku gościliśmy w murach naszej szkoły Panią Annę
Misiak-Kilanowską. Panią psychodietetyk. Prowadziła ona w ramach programu
profilaktycznego zajęcia warsztatowe z klasami VI oraz VIII. Zajęcia te, tematyką
swoją obejmowały całą płaszczyznę spożywania napojów energetycznych przez
dzieci oraz młodzież. Mieli oni możliwość podyskutowania z ekspertem na
temat szkodliwości tych napojów, ich składu, konsekwencji spożywania,
ewentualnych uzależnień oraz zapoznania się ze statystykami dotyczącymi
spożywania „energetyków” przez dzieci i młodzież. Nasi uczniowie odpowiadali
sobie także na pytanie: „dlaczego sięgamy po energetyki?” ,a Pani Ania
zapoznała ich również z mechanizmem cukrowego uzależnienia. Uczniowie
mogli sami przeliczyć i naocznie sprawdzić, ile faktycznie łyżek cukru zawierają
napoje energetyczne. Zajęcia upłynęły w miłej, przyjaznej i pracowitej
atmosferze.8
"Jan Paweł II w moim życiu"
Otrzymaliśmy zaszczytne zaproszenie od Wojewody Kujawsko-pomorskiego Macieja Bogdanowicza i Kuratora Oświaty Marka Gralika na debatę poświęconą wielkiemu Papieżowi, Polakowi i człowiekowi jakim był i jest Jan Paweł II. 03.04.2023 reprezentowaliśmy szkoły jego imienia jako jedna z sześciu delegacji naszego województwa. Uczniowie klas ósmych mieli okazję wysłuchać debaty i świadectwa młodych o znaczeniu nauczania, mądrości osoby św. Jana Pawła II. Pan dyrektor, w imieniu szkoły, odebrał kolekcjonerski banknot , wydany przez Narodowy Bank Polski , wartość nominału to 50 zł. Na to spotkanie zabraliśmy papierowe, żółte tulipany, w których umieściliśmy sentencje św. Jana Pawła II, które rozdaliśmy uczestnikom. Po pierwszej części i poczęstunku mogliśmy się nieco rozluźnić przy występie rapera TAU z Katowic, który w swoich tekstach również odważnie śpiewał o wartościach niezmiennych, o jakich nauczał nasz wielki Papież. Mogliśmy zatem w różnych odsłonach reflektować nauczanie naszego patrona.
18
Czekoladowa relacja
Nie musiałyśmy jakoś specjalnie zachęcać do wspólnego świętowania tak słodkiego dnia, jakim jest obchodzony 12 kwietnia Dzień Czekolady.
Biblioteka na każdej przerwie tętniła życiem, a wśród uczennic i uczniów toczyła się burzliwa dyskusja nt. ulubionej czekolady. Mleczna, domowa, deserowa, biała, z dodatkami, płynna, mocno gorzka – każdy ma swoją faworytkę.
Cieszymy się, że spędziliście ten dzień w bibliotece, rozwiązując czekoladowe zagadki, przyozdabiając czekolady, a nawet główkując nad czekoladowym sudoku.
Z bibliotekarskim pozdrowieniem,
Joanna Piesik
12
Wyniki Konkursu Plastycznego "Pisanka wielkanocna"
Dnia 4. kwietnia, podczas apelu dla klas 1-3, ogłoszone zostały wyniki szkolnego Konkursu Plastycznego "Pisanka wielkanocna". Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem i w efekcie wpłynęło łącznie 48 prac. Ciężko orzech do zgryzienia miała komisja w składzie: p. Anna Okonek, p. Joanna Piesik, p. Arleta Ziemińska i p. Dominika Spychalska, która oceniała wykonane przez uczniów pisanki. Prace były ciekawe, pomysłowe, bardzo oryginale, ale co najważniejsze samodzielne. Dyplomy i nagrody wręczył Pan Dyrektor, natomiast klasa 3 a urozmaiciła i umiliła apel piosenką o pisankach.
W kategorii klas I nagrody zdobyli :
1. miejsce - Sara Kołomyjska, klasa 1a
2. miejsce - Alicja Ilska, klasa 1b
3. miejsce - Wojciech Świetlik, klasa 1a , Dorota Grudzina 1a
Wyróżnienie - Faustyna Długokęcka, klasa 1b
W kategorii klas II nagrody zdobyli:
1. miejsce Liliana Szczepańska, klasa 2a
2. miejsce Wiktoria Bartlewska, klasa a
3. miejsce Dominik Fiegel, klasa 2b
Wyróżnienie - Filip Nitka, klasa 2b
W kategorii klas III nagrody zdobyli:
1. miejsce - Martyna Warczak, klasa 3a
2. miejsce - Wiktoria Szamocka, klasa 3b
3. miejsce - Julia Gac, klasa 3a
Wyróżnienie: Stanisław Klatecki klasa 3a, Maja Kożuch klasa 3b, Amelia Patoleta klasa 3b
Bardzo dziękujemy wszystkim za udział, zaangażowanie i zachęcamy do rozwijania swoich talentów. Zachęcamy także do udziału w kolejnych konkursach!
Dominika Spychalska
Fot. Joanna Piesik
16
Dzień Czekolady
Drogie Uczennice, Drodzy Uczniowie klas I-VIII
W środę (12 kwietnia 2023 r.) zapraszamy serdecznie NA KAŻDEJ PRZERWIE do wspólnego świętowania Dnia Czekolady.
Szczegóły na plakacie.
Z bibliotekarskim pozdrowieniem,
Joanna Piesik
Ogólnopolski Konkurs Matematyczno-Informatyczny InstaLogik 2022/23
1 października 2022r. trzynaścioro uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Gostycynie przystąpiło
do trzyetapowego konkursu organizowanego przez Placówkę Edukacji Informatyczno-Matematycznej InstaKod oraz Ośrodek
Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
Z zagadkami logicznymi zmierzyli się wtedy:
Martyna Szydrow, Kinga Łącka, Aleksander Aitchison, Remigiusz Kowal, Szymon Plak, Oliwia Przytarska, Maja Klafetka,
Wiktoria Polcyn, Filip Kuligowski, Franciszek Sobkiewicz, Natalia Gumienna, Jan Reda i Wojciech Krajewski.
Pięcioro uczniów zakwalifikowało się do drugiego etapu, który odbył się 10 grudnia 2022r, natomiast 18 marca 2023r.
(w finale)- Szkołę Podstawową w Gostycynie reprezentowała czwórka uczestników.31 marca 2023r. poznaliśmy ostateczne wyniki IV edycji ogólnopolskiego Konkursu Matematyczno-Informatycznego
InstaLogik 2022/23:* Kinga Łącka - Laureatka III miejsca na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 8 SP.
Najlepszy wynik w powiecie tucholskim.* Jan Reda - Laureat III miejsca na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 6 SP.
Najlepszy wynik w powiecie tucholskim.* Natalia Gumienna - Finalistka na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 6 SP.
Drugi wynik w powiecie tucholskim.* Franciszek Sobkiewicz - Finalista na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 6 SP.
* Aleksander Aitchison - Uczestnik II etapu w kategorii klas 8 SP. Drugi wynik w powiecie tucholskim.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom świetnych wyników i życzymy dalszych matematyczno-informatycznych sucesów.
opiekun konkursu: Iwona Polcyn
Informator dla klas VIII
Szczegóły w linku poniżej:
Sukces młodych recytatorek
Dwie uczennice naszej szkoły odniosły sukces podczas powiatowego Turnieju Recytatorskiego dla Dzieci "O Pióro Jana Brzechwy" organizowanego przez Tucholski Ośrodek Kultury w dniu 21 marca 2023 r.
Julia Gac z klasy III a zajęła II miejsce, natomiast Marcelina Kluska z klasy II b zajęła III miejsce.
Serdecznie gratulujemy młodym recytatorkom i życzmy dalszego rozwijania swoich pasji.
Małgorzata Kołomyjska
Spektakle profilaktyczne wiosną 2023r.
Tej wiosny powróciliśmy do tradycji uczestnictwa uczniów naszej szkoły w spektaklach
profilaktycznych. Na scenie zobaczyliśmy aktorów Teatru „Kurtyna” z Krakowa.
Dla dzieci klas 1-3 zaprezentowany został spektakl pt.„Tajemniczy skrzat”. To bajka profilaktyczna o
małym, nadpobudliwym ruchowo chłopcu, który miał problem z rozładowaniem swojej ogromnej energii,
a zapracowani rodzice nie zawsze mieli czas zabierać go na plac zabaw. Nudząc się popołudniami
uwielbiał grać w gry na telefonie, a wieczorami bawił się gamepadem. Ponieważ wbrew prośbom
rodziców robił to stosunkowo za długo, to często bolały go oczy i głowa. Pewnego wieczoru podstępnie
i wbrew woli rodziców, chcąc przejść kolejny etap ulubionej gry, przemycił do swojego pokoju gamepad.
Kiedy pochłonięty pokonywaniem kolejnych przeszkód bawił się w najlepsze, niespodziewanie odwiedził
go tajemniczy gość. Skrzat prosił chłopca o pomoc w zaopiekowaniu się tajemniczym pudełkiem.
Chłopiec musiał zmierzyć się ze swoimi słabościami. Bajka „Tajemniczy Skrzat” zwróciła uwagę zbyt
częste oglądanie filmików w telefonie lub granie na konsolach przez dzieci, na brak wspólnej zabawy
z rówieśnikami i brak przebywania na świeżym powietrzu oraz co się z tym wiąże- na otyłość , która jest
wynikiem nie tylko złego odżywiania, ale również brakiem ruchu fizycznego.
Dla uczniów klas 4-6 zaprezentowany został spektakl pt. "Niewinna gra" . Przedstawiał współczesną
historię bohatera, który coraz mocniej zagłębia się w wirtualnym świecie gamerskim i streamerskim,
a świat gamingowy, w którym uczestniczy, daje mu poczucie pozornego szczęścia. Po niedługim czasie
zauważalne były pierwsze zmiany w zachowaniu bohatera. Zmieniły się relacje z rodzicami oparte na
szczerości i wzajemnym zaufaniu , a zastępiły je kłamstwa i kłótnie. Zaniedbywane zostawały też
obowiązki domowe, ale również szkolne. Głowę bohatera zaprzątały już nie tylko YouTube czy popularne
media społecznościowe, ale przede wszystkim gry, zajmujące cały wolny czas współczesnego nastolatka,
uzależniając go od siebie przez całą dobę. Spektakl zwracał uwagę na zagrożenia związane
z uzależnieniem od telefonów czy internetu, na bezpieczeństwo, profilaktykę zachowań ryzykownych -
troskę o własne bezpieczeństwo w relacjach opartych o kontakty w sieci, umiejętność przewidywania
konsekwencji podejmowanych decyzji, na relacje rówieśnicze i zdrowie psychiczne.
Dla uczniów klas 8 zaprezentowany został spektakl pt."Przesłuchanie". To przedstawienie o
tematyce cyberprzemocy. Główny bohater spektaklu, komisarz policji, miał za zadaniem złapać
szkolnego cyberprzestępcę. W szkole jedna z uczennic padła ofiarą hejtu internetowego. Ktoś nieznany
zaczął wysyłać do uczniów przerobione w programie graficznym, ośmieszające zdjęcia. Na wszystkich
z nich uczennica miła mieć kontakt z różnymi używkami, wyglądając w sposób kompromitujący.
Początkowo zdjęcia pojawiały się w popularnych mediach społecznościowych, do których dostęp mieli
tylko uczniowie. Niestety na tym się nie skończyło, tajemniczy „ktoś” zdołał włamać się na prywatne
konto, dokonując jeszcze większego przestępstwa. W wyniku nagonki na bohaterkę , uczennica przestała
chodzić do szkoły. Rodzice dziewczynki po rozmowie z dyrekcją i pedagogiem szkolnym postanowili
zgłosić sprawę na policję. Zaangażowany w sprawę komisarz przesłuchiwał uczniów, aby odnaleźć
sprawcę.
Wartości wychowawczo-profilaktyczne tego przedstawienia to: kształtowanie postaw społecznych -
wpływ grupy rówieśniczej na zachowania innych osób, wrażliwość na krzywdę człowieka, radzenie sobie
z negatywnymi emocjami oraz zachowaniami agresywnymi, edukacja zdrowotna - postawy otwarte na
poszukiwanie pomocy, zagrożenia dla życia związane z uzależnieniem od telefonów czy internetu, troska
o własne bezpieczeństwo w relacjach opartych o kontakty w Sieci, rozwijanie postaw opartych na
odpowiedzialności za dokonywane wybory, konsekwencje prawne wynikające z cyberprzestępczości.
Kilka zdjęć z przedstawień poniżej.3
Skarpetki pełne tolerancji
Dwudziesty pierwszy dzień marca jest dniem wyjątkowym, nie tylko ze względu na oficjalne powitanie wytęsknionej wiosny. W tym dniu swoje święto obchodzą również osoby, które w darze otrzymały TRZECI chromosom w DWUDZIESTEJ PIERWSZEJ parze chromosomów. To doskonała okazja do porozmawiania o tolerancji, akceptacji, otwartości.
Na zaproszenie tucholskiego Stowarzyszenia Się uda! oraz Sztabu WOŚP Gostycyn, społeczność szkolna, we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną, przyłączyła się do świętowania Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa. Mogliśmy to uczynić za pomocą jednego, małego gestu – ubierając dwie skarpetki nie do pary. I to właśnie te dwie, z pozoru niepasujące do siebie skarpetki, pomagają nam uświadomić najważniejsze – możemy być inni, a w gruncie rzeczy jesteśmy tacy sami.
Warto podkreślić, że swoją solidarność okazały nie tylko uczennice i uczniowie klas I-VIII, ale również Dyrekcja, nauczycielki i nauczyciele, wychowawczynie i wychowawcy, panie ze szkolnej stołówki, panie z obsługi, kierowca szkolnego autobusu, a także bibliotekarki.
Dodajmy, że do świadomego świętowania przygotowywaliśmy się już od tygodni. Podczas lekcji biologii, przyrody oraz lekcji wychowawczych został szerzej omówiony temat Zespołu Downa, podczas zajęć świetlicowych, pod czujnym okiem opiekunki Magdaleny Kwasigroch, powstała gazetka informacyjna, na lekcjach plastyki uczennice i uczniowie wykonali specjalne plakaty.
Dodatkowo, w bibliotece, umiejscowiono jeden z punktów wiosennej gry terenowej dla klas IV-VIII. Nosił on nazwę „Skarpetki pełne tolerancji”. Zadanie polegało na przyozdobieniu dwóch tekturowych skarpet w skrawki materiału i krepy. Powstało dziewięć par absolutnie unikalnych skarpet, które już niedługo będzie można oglądać na szkolnym korytarzu.
Na koniec sprawa najważniejsza – ogromne DZIĘKUJEMY. Cieszymy się, że pamiętaliście i dołączyliście do świętowania Dnia Kolorowej Skarpetki.
Roma Żmudzka
Joanna Piesik
65